Reclaim the luft!

Äntligen blev det en vinschdag efter en allmänt seg höst då det varit antingen dimmigt eller blåsigt.

I verksamhetsberättelsen vid årsmötet i november konstaterades att 2004/05 varit det bästa flygåret någonsin räknat i antal flyg och flygdagar. Hela 44 vinschdagar från oktober till september. Men sedan föll vädret genom golvet. Bara en enda vinschag blev det under tre månader. Dessutom blåste det rak sydlig vind vind i nästan sex veckor, så inte ens backglidningsbackarna funkade (till dess att vi upptäckte att backen i Träkvista-Sandudden åter är flygbar). Det varma vädret medförde även sen isläggning, så inget av våra vinterhang gick ändå att använda. Den envisa sydvinden illustreras av en Widguru-prognos från slutet av oktober:

När det inte blåste lade sig tjocka dimmor och vägrade blåsa bort. Det började åter kännas aktuellt med ett IFR-reglemente för skärmflyg. Vi hade lovat att flyga med SVT för ett ungdomsprogram som ska sändas senare i år, men det var kasst väder hela tiden. Till slut satsade vi allt på en av de få dagarna i november när det inte blåste för mycket, bara för att upptäcka att molnbasen låg på 130 meter. Det kändes inte riktigt professionellt att två tandempiloter, den ene med SVT:s reporter som passagerare, den andre med fotografen, skulle åkt runt och ropat efter varandra i tjockan. Därför fick ekipage 1 kliva av precis i molnbas och sedan ligga och vänta med absolut bästa sjunk på att ekipage 2 kom upp för att filma. Det gick ganska bra trots allt, efter tre–fyra försök. Nedan en ögonblicksbild av ett dimmigt Stockholm. Referenspunkten för oss som bor på Söder – en skatteskrapa (snart Studentskrapa) som försvinner bland molnen:

Alltmer otåliga undrade vi om det nya året 2006 skulle kunna bjuda på ett trendbrott. I trettonveckan bredde ett högtryck ut sig österifrån, men vi vet ju att det också kan betyda dimma på vintrarna. Prognosen för trettondagen såg bra ut, men vi hade glömt bort en sak, att det snöat ganska mycket...

Det tog en stund att skotta fram entrén till hangaren och göra en öppning i snövallen längs startbanan så vi kunde komma in på skärmflygstripen med vinschen. Två "skottningsteam" jobbade hårt i över en halvtimme. Däcken på den nya moppen vi köpte efter inbrottet i juni är ganska slut (och det blev inte bättre av att de kördes med alldeles för mycket luft hela sommaren). Men lyckligtvis är vi några i klubben som har både dragkrok och fyrhjulsdrift. I ett nafs stod vinschen på plats, och vi plöjde upp spår för moppen bort till starten. Prognoserna sa ost, men när vi ställt upp och skulle börja flyga kom luftballong sakta glidande från vnv. Det var inte läge att flytta någon vinsch, och det var nollvind vid marken, så vi körde igång. Och se, det gick ju riktigt bra. Alla maskiner surrade så snällt, och all utrustning kom på plats. Klädnypeköns ställning har fått fötter av någon händig medlem, och stod så stadigt.

Medlemmarna strömmade till. Idag var det mest kända ansikten. Nedan syns Stefan Fagerholm, Biggles-Olle Gustavsson och Björn Svedemar. Olle är seriös inför termiksäsongen och har alltid gps:en påslagen. Se hans tracklogg från dagen>>

Vi kom igång med lite utbildning också. Vår teknikchef Johan Wallström blev examinerad startledare, ingen pärs eftersom han redan är vinschförare. Här förbereder han Malin för start.

Mats Danielsson är en av veteranerna i klubben. Han påbörjade utbildning till tandempilot idag. Efter ett första flyg som passagerare var det dags att själv hoppa i pilotselen. Här samlar han sig inför första starten...

...som gick som en dans. Snart har vi en tandempilot till i klubben!

En som definitivt inte är veteran i skärmflygsammanhang är Beatrice, som fick pröva sina vingar efter lång väntan på tjänligt flygväder. Av tjuten i luften att döma, var upplevelsen inte helt oangenäm!

Vid tretiden började dimbankar göra flygen alltmer chansartade. Till och med flygplanen gav upp och avbröt starterna, och till slut fick även vi inse att det var dags att bryta för dagen. Snabbt plockade vi ihop och avslutade med en vrålfika hos Café Kalle Flygare. Och sedan återstår bara en lite jobbig grej, när man har flugit i snö – att hänga upp skärmen på tork. Så man får väl vara glad då, när man ska torka 40 kvadadratmeter tandemduk, att man har ett rymligt vardagsrum med krokar i taket...

Fältteam 4, för dagen bestående av Björn Hårdstedt och Robert Krol, tackar vädergudarna för en användbar dag, och tackar även inhoppare Johan Wallström och Tim Jansson m fl med startlederi och vinschning. På söndagen körde Skatteskrapan åter huvudet i molnen, trots löften om klart väder...

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.