Närkontakt med Viggen

Vi flög på Strängnäs-Malmby trots dålig prognos. Det var ändå bra nog för att Peter Sjöstedt kunde sticka ut på Selaön på en 13 km-distans. Och Gustav fick en nära döden-upplevelse med en rote Viggen inblandad.

viggen

Gustav Hagberg stod alltså för dagens stunt. Han var på väg upp på sitt andra flyg vid lunchtid. I den friska sydliga vinden fick han ansenlig höjd. Från 100 meter stod vinschtrumman nästan stilla.

När Gustav är på drygt 500 meter (fortfarande ikopplad och stigande) ser han några mörka skuggor i ögonvrån, och när han vrider på huvudet tror han inte sina ögon. Det gör inte vi på marken heller. Från väster på cirka 400 meters höjd, på väg in under Gustav, kommer en ROTE VIGGEN från F16. De flyger rakt över starten, och Gustav har pga den friska vinden stigit ganska rakt upp. 37:orna flyger naturligtvis VFR, men troligen i minst 600 km/tim. En av piloterna har fått syn på Gustav, och gör en så kraftig undanmanöver att Gustav ser flygplanets buk trots att separationen i sidled bara är 100-200 meter! På marken skriker vi av upphetsning när flygplanen dånar över oss.

Även på Barkarby har vi varit med om att Viggen-rotar tufsat till våra Fenix-kalufser, men det här tog priset. Man frågar sig med bävan vad som händer om ett flygplan kör på en lina. Går linan av, eller sågar den av vingen, eller vad? Att det blir några hektiska ögonblick för skärmpiloten, det kan vi vara säkra på.

En slutsats av händelsen kan vara att man ska tänka på att det förekommer VFR-trafik av alla de slag i okontrollerad luft. Flygplanen flög altså VFR i den okontrollerade luften under TMA och vår sektor som börjar på 2000 fot (segelflygsektorerna börjar INTE vid marken, det är en vanlig missuppfattning, utan sträcker sig från den kontrollerade luftens nedre gräns och uppåt till sektorns övre gräns, i vårt fall från TMA:ts golv vid 2000 fot till FL60).

Vi hade inte öppnat sektorn ännu, eftersom vi inte visste om det behövdes. Man ska inte öppna sektorer i onödan, har principen varit tidigare. Men nu har vi ändrat på rutinerna, så att vi öppnar sektorn direkt vi börjar flyga (man kan ju ta en begränsad höjd till en början om det inte verkar termiskt). Då läggs nämligen en markering på radarkartorna som visar att skärmflygning pågår, och då får Flygvapnets (och andra) piloter piloter information om det när de är i kontakt med trafikledningen.

Gustav gick och fånflinade hela dagen. Många av oss hade gett tusen spänn skattade pengar för att ha bytt med honom. MED kamera. Vi har sedan i lördags pratat med både säkerhetsofficeren på F16 i uppsala, och med en av piloterna i Viggen-roten (som hälsade och undrade hur det var med Gustavs underkläder). Tillsammans har vi diskuterat hur liknande incidenter ska kunna undvikas i framtiden. Det är kul när Flygvapnet kommer på besök, men inte hur nära som helst.

Och ja, bilden har vi fixat till i efterhand, men den visar ungefär hur det kändes.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.