Hänryckt i Härkeberga

harkeberga 2897

På pingstdagen blev det äntligen säsongspremiär i Härkeberga. Vi bad en av våra nyaste medlemmar berätta hur det kändes att besöka Härkeberga första gången. På bilden är det dock inte Per utan Oskar som gör sig klar för första starten i Härkeberga.

Foto: Per Collinder, Magnus Auvinen och Henrik van de Meulebrouck

– Säsongspremiär på Härkeberga – inte bara första flygdagen på säsongen utan första flygdagen någonsin på Härkeberga för mig. Otroligt avkopplande att sitta här och vänta på att det ska bli min tur att vinscha.

harkeberga 0001

– Solen skiner, det blåser svagt, kaffet är i termosen och det småpratas i små grupper här och var. I ena hörnet av startplatsen har ett soltält för några barn satts upp. När vinden har bestämt sig för att inte längre komma bakifrån börja man vinscha. En efter en lyfter skärmarna mot skyn den ena färggladare än den andra. Vinschteamet får många piloter i luften och allt flyter på i en stadig takt.

harkeberga 2886

Ralph kollar startkön

– Mot eftermiddagen ökar vinden som envisas med att ligga ganska mycket tvärs banan. Plötsligt blåser det till och Sonja som just startat skjuter iväg som raket mot skyn. För en vinschelev som mig ser det lite väl spännande ut. Jag hoppas på lite lugnare uppfart.

harkeberga 0003

Henrik v d M brantade på med några akrokonster – nybörjarna på marken gjorde stora ögon

– Min egen start visar sig också bli spännande beroende på mina mindre väl avvägda rörelser bakom linorna. Väl uppe kopplar jag loss och svävar ut i lufthavet. Det här är underbart roligt. Då sprakar det till i radion och jag hör Björn Hårdstedt säga att det blev ju inte så högt det där, så det är bäst att du vänder tillbaka mot startplatsen genast. Så lång blev alltså inte min första luftfärd för dagen.

harkeberga 2890

Det finns plats för barn och familj på våra flygfält

– Jag förstår ju alla som tagit sig till Härkeberga för fina termikflyg denna dag men medan de hoppas på riktigt soligt väder har jag alls inget emot den molnskärm som smyger sig fram och gör termiken lite mildare. Som elev är det knepigt att hitta väderförhållanden som är tillräckligt snälla men den här dagen får jag två drag till.

harkeberga 0002

Tommy K rivstartade i PPC-tävlingen

– Mot eftermiddagen ökar vinden på från väster och jag ser Lotta mycket sakta flyga fram mot vinden ner mot startplatsen och det ser ut hon åker en långsam hiss rakt ned i motvinden. När sidvinden friskar i mer vid fyratiden avslutas dagen. Jag åker hem, glad för att jag fått flyga och peppad på att få till vinschtekniken bättre nästa gång. Hoppas det blir snart.

Per Collinder

= = = = =

Redaktionens kommentar:

Fältteamet var på fötter redan vid sextiden på söndagmorgonen för att hämta vår nyaste vinsch Caezar i Barkarby, och efter att ha dragit den till Härkeberga städa ur den ganska lortiga hangarcontainern där. Med avfettningsmedel och såpa skurades golvet (smörjt av allehanda läckande vätskor från Wesslan) kirurgiskt rent. Det var en fröjd att se vilken effektiv skurgumma Björn Svedemar visade sig vara – ännu en talang att kryssa för denne tusenkonstnär. Vi andra ägnade oss bland annat åt att skyffla grus för att bygga en bättre infart i containern. Nu återstår att måla hangarcontainern ladugårdsröd för att den ska smälta in i miljön.

Det här var alltså första gången i år vi flög i Härkeberga, och som ni vet finns det orsaker till det. Dels så har vi lämnat det gamla ost-väst-stråket eftersom det inte funkade med den nya hyresvärden i fastigheten som flygfältet tillhör (och det betyder tyvärr adjö till Lones fårhage också). Ett nytt stråk i samma riktning är under uppförande på andra sidan byn, men blir inte användbart förrän till nästa säsong. Vi har i år alltså bara nord-syd-stråket till förfogande under 2015.

Dessutom så drabbades vi i vintras av ett haveri på en av våra maskiner, men med en ny teknikgrupp (Tommy Karlsson, Lelle Jonasson och Kent Molin) har stordåd uträttats under våren och vi är nu på banan igen. Kraftsamlingen resulterade i en allmän upprustning av hela vår flotta av maskiner. Caezar står nu på Härkeberga och har alltså bytt plats med Wesslan som körts till Barkarby för efterlängtad service. Bettan finns som alltid i Barkarby-hangaren.

Vinscharna verkar funka riktigt bra nu. Vi har monterat ryckutjämnare på alla vinschlinor, vilket vi hoppas löst problemet med att linor skadas så att de senare brister. Vi inspekterade linorna före start och gjorde en förebyggande lagning av en gammal skada, och hade sedan inga linbrott under hela dagen (53 flyg). Skönt!

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.