Hanghelg i februari

lillangsdal 0070

Efter en sen start med isläggning först i januari, har det nu blivit ett fint hangläge i Stockholm. Helgen 11–12 februari lovade två fina dagar på två olika ställen och team 4 blåste i hornet för färd mot Lillängsdal och Gröndal-Ormberget.

Det var nog många som givit upp hoppet om att det skulle bli någon flygning på Stockholms vinterhang denna säsong. Andra vintersporter hade det också trögt. Ingen bärig is före nyår ens på den uslaste lilla sjö, och snö – ja det fick man leta efter långt upp i norra Dalarna.

Men så en bit in i januari började temperaturen krypa under noll, och en vecka in på det nya året frös skridskosjöarna plötsligt i galopperande tempo. I mitten av månaden åkte ett gäng Fenixar på en lång skridskotur, i väntan på att istillväxten skulle räcka för hårda landningar nedanför våra hang. I slutet av januari blev det en fin flygdag på Kalkberget i Hölö, men där kan man faktiskt flyga året om.

Inför team 4:s helg 11–12 februari stämde plötsligt allting. Lördagen sydväst, perfekt för Lillängsdalshanget vid Baggensfjärden mitt emot Saltsjöbaden. Och söndagen nordväst vilket är nästan exakt vad vi vill ha på Gröndalshanget mitt i Stockholm.

lillangsdal 0075

Ett sätt att ta sig till Lillängsdal är att ta Saltsjöbanan eller bilen till Saltsjöbaden (parkering vid stationen) och promenera en kilometer över isen. Tor och några till hade redan varit ute och rekat isen, men det ska direkt sägas att man ska vara isutrustad här, alltså både isdubbar och någon slags ispik. Det händer att det bryts rännor över Baggensfjärden med tunn is som kan ligga gömd under nysnö. Och is kan man för övrigt aldrig lita på.

lillangsdal 0084

På översta bilden i reportaget ser man stigen uppför klipporna. Man ska gå längs branten längst bort till vänster. Vissa av oss följde fotspår till höger i bild och fick några cliffhanger-ögonblick på hala klippor med desperat grepp om en liten kvist som livlina. Onödigt att dö på vägen upp.

lillangsdal 0092

Starten är ganska bra, med två rejäla platser för att lägga ut grejerna, plus lite utrymme bakom att göra sig i ordning. Mellan de två starterna står en tall som man nog får beskriva som "utslagsgivande" (syns på bilden nedan). På tallen hänger en vindvimpel.

lillangsdal 0112

Flygningen är ganska okomplicerad, och en dag som denna bar det i perioder både högt och långt iväg. Lillängsdal är egentligen namnet på dalgången söder om själva bergknallen som heter Finnsvedsberget. Men den här dagen gick det att flyga söderut över Lillängsdalen till nästa platå där det står några hus på krönet, så flygstället gjorde skäl för sitt namn. Åt andra hållet (höger ur flygperspektiv) kan man glida upp och vända över udden mot Gustavsberg, där det finns ett hus runt hörnet (med bilväg – vi får kolla om det kanske är enklare att köra runt än att ta den där rätt sega promenaden över isen).

lillangsdal 0123

Mattias och Joakim fanns med bland dagens flitiga piloter. Daniel i luften.

lillangsdal 0133

Observera att norr om udden får man bara flyga i 12 knop. Längre bort, över klippan där jag hängde fem minuter tidigare, syntes plötsligt en nyfiken havsörn. Det kan vara värt att notera att havsörnar ofta kommer på besök när vi flyger. Under förutsättning att man inte är inne och stör vid häckning så kan nog eventuella myter om att vi skulle skrämma fåglarna avfärdas även här i hemmaluften. 

lillangsdal 0135

Det var riktigt apakallt, men fältteamet hade med sig grill och riktigt civiliserade korvar.

Dagen efter blev det en total scenförändring. Vädret klarnade upp och på morgonen sken solen. Temperaturen steg till bara några enstaka minusgrader, och solen sken från en blå himmel. Dessutom följde vindarna prognos och vred upp mot nordväst under förmiddagen. Gröndal, here we come.

grondal 2046

Det här var en riktigt bra dag på Ormberget i Gröndal, vansinnigt vackert med utsikt över staden.

grondal 2950

Så många piloter var på plats att det ibland blev lite trångt på starten. Så då fick man väl se till att hålla sig i luften ;-)

grondal 2080

Några av oss hade flyt och fick långa flyg med hang ända från Essingeleden (men se upp för turbulens på låghöjd) bort över hustaken in mot stan.

grondal 2060

En egenhet med gröndalshanget är att vinden oftast kommer i cykler, med starka och svaga perioder. Startar man i en svag period är förstås risken att man bombar ner på isen direkt överhängande. Men även om man startar i perfekt vind och kommer högt, så ska man vara beredd på att falla nästan fritt 10–15 meter utan förvarning ÄVEN på delar av ganget som borde bära. Framför husen till exempel kan man hamna väldigt illa till bakom höga träd om man chansar och går för lågt. Ha alltid en fri väg ut, och ständigt en fot i acceleratorn för att kunna pressa framåt mellan trädtopparna om det blir hektiskt.

grondal 4039

Nere på isen blir allt väldigt rofyllt om man lyckats få ett eller flera fina flyg och inte är otålig för ett nytt försök. Se upp bara, för isen tunnar ofta ur ut mot rännan, och kan vara skör och sprucken. Om det passerar fartyg samtidigt som du står på isen finns risk att hamna på ett isflak. Förste man på plan bör kolla landningen med ispik och eventuellt rita en gräns i snön om det känns tunt.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.