Flygande start för förtruppen i Kåseberga

Trots lite tveksamma prognoser har det blivit en flygande start för Fenix förtrupp inför hangveckorna i Kåseberga. Tisdag och onsdag har bjudit på ungefär sju timmars fin flygning (och flygförsök) på elevhanget.

Kåseberga elevhanget

Årets fenixveckor i Kåseberga smygstartas av ett gäng som kör hangkurs och hårdtestar de nya lägenheterna på det som en gång hette Solståndet men nu heter LOGEN. Faciliteterna har i stort sett befunnits vara i fint skick. Även det trådlösa nätet funkar (som ni märker).

Fast vi är ju här för flygningen, och förresten är det två av oss som campar i sin bil. Det är Nina och Kent med Lycke, Jill, Anders Cestar (vår man i Enköping) nye medlemmen Jon (som inte är så ny när det gäller flygning för han har spakat både häng- och segelflyg), och Irving som fusktränade för hangkursen i Trillevallen (se reportage) och instruktör Björn.

Alla kom ned under måndagen, och då var det för blåsigt för att flyga. Men på tisdagmorgonen var det tidig frukost och snabb transport till elevhanget, som tackade för uppmärksamheten med att erbjuda ungefär två timmars perfekta elevförhållanden. Sedan ökade vinden igen och vi packade ihop. Det blev en bra aptitretare. Bra tillfälle att åka in till Ystad. Vi hann knappt promenera runt hörnet in på stora shoppinggatan förrän vi mötte Krister Henriksson, och sedan kom en polisbil med konstiga vita skyltar över polismarkeringarna... Ah, filminspelning förstås. Ännu en Wallander-rulle på gång. Annars är Ystad ganska känt för sina rosor.

Ystadrosor

På kvällen kollade vi in vad som hänt i Kåseberga hamn. Ahls fisk har inte kvällsöppet längre, men det gör inte så mycket för det finns en ny skön uteservering mitt emot gamla Rätt vid havet (som lär ha kostat 12 millar att bygga men köptes av nuvarande ägaren för en!). På den här uteserveringen finns det en schysst ölkran med Urquel och dessutom Gambrinius på flaska med riktiga Gambriniusglas. Stora parasoll med infravärmen och lysdioder i golvet på entrén. Lite Båstad-känsla, men utan fläskkotletter som sprutar champagne på varandra.

Kåseberg

På vägen hem så kollade vi på några surfare som låg och plaskade i viken mellan hamnen och sydhanget.

Efter en god natts sömn så var vi inställda på tidig start på onsdagen. Klockan fem ringde väckarklockan för den som hade "vakten", men då blåste det för mycket för att det skulle vara värt att slita folk ur sängarna. Vi softade lite och åt en massiv frukost och kollade vindmätaren på Hammar-starten (som numera hälsar välkommen på skånska). Plötsligt droppade vinden och larmet gick för utryckning. För att sammanfatta, så flög vi i ungefär sex timmar. Det var väldigt skönt. Efter någon timme så kom Fredrik farande bortifrån Hammar-hanget, och strax efteråt kom Pierre och ett gäng elever lufsande. Själva elevhanget är ju ganska litet, så det var skönt att det inte var en hangkurs till som dök upp. Vi kunde ha backen nästan för oss själva hela dagen.

Irving

Ovan flyger irving. Nedan gör sig Jill klar för start.

Jill

Det lilla elevhanget ger inte plats för mer än ett par tre flygare åt gången, och under tiden som några flyger tränar de andra på marken.

Markträning

Vi slet ganska många timmar. Björn och Kent svalkade av sig i havet, stranden är jättefin med skön sandbotten och man torkar snabbt i den varma brisen. Upp under tyget igen, och fler än en upptäckte hur bra det är att ha en speed att trampa på när man halkar lite väl långt bak. Några försvann ur sikte för att dyka upp igen efter en stund med grässtrån lite var stans, och helt nya fläckar på kläderna. Allt gick dock bra, det finns inga hårda grejer bakom elevhanget, så det är mest stoltheten som tar sig törnar. Detta illustrerar vi med en speedpinne:

Speed

Sedan ökade vinden, och det blev dags att börja packa ihop vid tretiden. Björn hängde på ballastsäck och lekte en stund innan även han dukade under av utmattning. I bilarna på väg tillbaka till Kåseberga var vi så matta att vi knappt orkade prata.

Wagga

 

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.