Bertil Ivert vann Mälarcupen 2004

Bertil Ivert, pensionerad SAS-kapten från Fenix Skärmflygklubb vann Mälarcupen 2004. Den avgörande tävlingsuppgiften genomfördes i fina men ganska hårda förhållanden fredagen den 21 maj.

Sponsorer:

   

Den femte Mälarcupen ordnades i Kristi Himmelfärdshelgen 2004. Ovanligt många tävlande från klubbar utanför Stockholmsområdet hade anmält sig, och vi ville verkligen visa vårt flygområde på sin bästa sida. Med vindar som låg aningen väst om nordväst föll valet på Tärnafältet för torsdagens briefing, och vi blev också kvar där hela helgen. Förläggningen var "som vanligt" på Bredsands vandrarhem i Enköping. De flesta checkade in på Bredsand redan på onsdagkvällen, och på torsdag morgon for en lång kortege norrut längs riksväg 70. Dessvärre blåste orsdagen bort, det var knappt att våra vinddockor penetrerade efter losskoppling. På fredagsmorgonen såg det mycket bättre ut. Svagare vindar, och termikprognosen var knallröd i hela området.

Anders Eklind och Janne Järnesjö förbereder morgondagens tävling. Till vänster glimmar väderkartor på Björn Hårdstedts gprs-uppkopplade meteorolog-dator. Patrik Nietlisbach och Mimmi Micic är intresserade i bakgrunden.

Tävlingsledare (och landslagsledare) Peter Mannerstråle briefar piloterna på morgonen. Peter Sjöstedt till höger tillhör också landslaget, det syns på västens rygg där nya logon för landslaget är broderad. Ytterligare ett antal landslags- och Swepool-piloter fanns på plats, bland dem Åke Kindblad som skulle sluta tvåa i tävlingen, Magnus Österberg, Larsa Jonsson och Oliver Thurmann.

Anders Lindsten och Emanuel Brodin knappar på sina gps:er. Allt tävlande sker nu helt och hållet med gps, och egentligen skulle man kunna lämna kartorna hemma. Med tanke på Emanuels 3000-metersflygning för några helger sedan, informerade tjänstgörande meteorolog piloterna om att "nollan" låg på bara 700 meter, och att det var minus 17 grader på flygnivå 90 ;-).

Med Fenix två vinschar har klubbarna numera tillsammans egen vinschkapacitet för att genomföra Mälarcupen, och behöver inte låna eller hyra någon utrustning. Om man tar linorna i rätt ordning går det att ha flera linor i luften nästan hela tiden. Tävlingsdagen gjordes över 60 flyg på bara tre timmar, och takten hade kunnat vara mycket högre om piloterna hade krävt det. Funktionärerna på bilden är från vänster Micke Wedberg och Björn Svedemar som körde linor, Henrik Olander som körde Fenix gamla vinsch, och Bosse Tillberg som körde Cirrusvinschen. Björn Hårdstedt bakom kameran körde Fenix vinsch "Wesslan" till vänster.

Gunnar Annell var en annan av våra flinka funktionärer som såg till att linorna drogs ut till flygsugna tävlingspiloter.

Tävlingen är igång, och Mimmi Micic stiger redan till väders medan Janne Järnet Järnesjö just har kopplat loss. Himlen är ännu mestadels blå, och många landar efter en stund i luften.

Men det var ju attans labilt efter en kall natt, och det dröjde inte länge förän feta termiktromber (dust-devils) började dra över fälten.

Och det resulterade i väldigt fina förhållanden, med den bästa tävlingsuppgiften hittills i Mälarcupens historia. Flera piloter loggade snittstig på 7 m/s och toppar på över 8 m/s. Nollgradersisotermen låg som sagt vid bara 2 500 fot, och Magnus Österbergs vattenslang frös till is efter halva rejset (sic). Massor med brytpunkter och ett knepigt sidvindsben gjorde tävlingen intressant och utslagsgivande. Fem piloter gick till sist i mål vid Litslena kyrka nordost om Enköping. Det enda som man möjligen i efterhand ångrade, var att startcirkeln lags onödigt långt ifrån Tärnafältet. Tanken var att dra iväg piloterna från gränsen till Västerås flygplats luftrum, men resultatet blev en kortare bana och mindre poäng. Endast en pilot blev f.ö. diskad för att ha varit på fel sida en sektorgräns (och bara några meter).

Bertil Ivert, pensionerad SAS-kapten från Fenix Skärmflygklubb, vann tävlingsuppgiften efter att ha gjort en kanonstart och skruvat upp sig till bra över 2 000 meter direkt efter start (hans första). Åke Kindblad från Frisksportarna i Småland blev tvåa.

Bröderna Hans och Leif från Norrsken stod för dagens extraordinära landingar. Leif fick hemlängtan och letade rätt på upplandsslättens enda myr [plask] och Hans hamnade hos en ilsken bonde som krävde honom på en tusing i landningsavgift (det brukar han sno ballongerna på), vilket Hans prutade ned till 200 "för att han var så trevlig". Acro-Åke Kindblad fick lära sig varför man inte ska släppa ett bromshandtag för att pilla på datorn i termiska förhållanden [snurr]. Men trots de hårda förhållandena och många färska tävlingspiloter på startlinjen gick tävling helt utan andra incidenter.

På lördagen var Uppland fullt med Cb redan vid 10-tiden, och på söndagen kom en varmfront in från nordost och förstörde flygningen, så fredagstävlingen blev avgörande. Det blev inte sämre av att Bertil blev morfar i veckan efter!!! Att Bertil snuvade det samlade kopplet av heta landslagspiloter är ingen tillfällighet. Som pensionär från SAS med ett mycket aktivt liv flyger Bertil mer än många av oss andra hinner med, både i Sverige och utomlands. Han har tidigare kommit femma i Distansligan en gång, men det här var första gången han gick i mål på en tävling. Kanske är det pensionen man ska se fram emot för att hinna ta tag ordentligt i flygningen...? Stort grattis, Bertil.

Resultat Mälarcupen 2004:

Placering

Pilot

Skärmfabrikat

Klubb

T1 = Totalt

1

Bertil Ivert

Gradient Bliss

Fenix Skärmflygklubb

857

2

Åke Kindblad

Firebird Hornet SP

Frisksportarna

796

3

Per Suits

UP Trango Race

Cirrus Skärmflygarklubb

788

4

Peter Sjöstedt

Gin Boomerang 3

Fenix Skärmflygklubb

753

5

Anders Eklind

Advance Omega 5

XC-Klubb Pilot

680

6

Hans Gustavsson

Apco Bagheera

Norrsken Häng- & Skärmflygklubb

574

7

Magnus Österberg

UP Trango Race

Cirrus Skärmflygarklubb

570

8

Fredrik Bergner

Swing Cirrus 2

B-Stallet

530

9

Lars-Anders Jonsson

UP Kantega

Åre Drak- & Skärmflygklubb

446

10

Lars Örnholmer

UP Kantega

Cirrus Skärmflygarklubb

409

11

Johan Appelquist

Ozone Proton

Club Parapente Syd

407

12

Kristoffer Stenbeck

Ozone Vulcan

Åre Drak- & Skärmflygklubb

369

13

Mimmi Mikic

Ozone Octane

Cirrus Skärmflygarklubb

332

14

Oliver Thurmann

Wintec Tucan (tandem)

Åre Drak- & Skärmflygklubb

308

15

Patrik Nietlisbach

Ozone McDaddy (tandem)

Åre Drak- & Skärmflygklubb

302

16

Janne Järnesjö

Gin Boomerang 3

XC-Klubb Pilot

287

17

Anders Lindsten

Ozone Vibe

Dalmåsarna

283

18

Stefan Löfgren

Gin Gangster

Cirrus Skärmflygarklubb

188

19

Ori Levin

Pro-Design Titan

Cirrus Skärmflygarklubb

187

20

Svante Ring

Ozone Vulcan

Cirrus Skärmflygarklubb

174

21

Leif Karlsson

Apco Bagheera

Norrsken Häng- & Skärmflygklubb

167

22

Lennart Westerberg

Advance Sigma 3

Fenix Skärmflygklubb

166

23

Emanuel Brodin

Ozone Vibe

Norrsken Häng- & Skärmflygklubb

151

24

Hans Froom

Airwave Sport 2

Västra Skärmflygklubben

148

24

Daniel Forsberg

Advance Sigma 5

B-Stallet

148

26

Erik Svedlund

UP Summit 2

Örebro Häng- & Skärmflygklubb

101

27

Jon Bohm

Ozone Proton

Västra Skärmflygklubben

116

28

Martin Kjellman

Airwave Scenic (tandem)

Åre Drak- & Skärmflygklubb

106

28

Tobias Hinas

Ozone Vulcan

Fenix Skärmflygklubb

106

28

Håkan Lindqvist

Gin Bandit

Fenix Skärmflygklubb

106

31

Martin Ryf

Apco Allegra

Cirrus Skärmflygarklubb

0

no show

Olov Andersson

 

Fenix Skärmflygklubb

 

no show

Mikael Jarås

 

B-Stallet

 

no show

Daniel Mattsson

 

Dala Häng- & Skärmflygklubb

 

no show

Per-Arne Nordmark

 

Cirrus Skärmflygarklubb

 

no show

Mats Lindberg

 

XC-Klubb Pilot

 
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.