Mälarcupen 2005

Dags igen för Mälarcupen, skärmflygtävlingen som genomförs på Fenix och Cirrus flygfält Malmby och Tärna. Vilket fält vi väljer beror på hur vinden blåser. Hittills har det alltid blivit åtminstone en tävlingsdag på endera fältet, vilket är kul eftersom bägge klubbarna då kan visa upp sina hemmafält. Detta år förlades första tävlingsdagen, torsdag 5 maj, till Malmby eftersom det blåste nordlig vind.

Mälarcupen

Dag 1

Här är tavlan med dagens uppgift. Full fart mot Trosa.

Massor av piloter som gör sig klara för dagens tävlingsetapp.

Heléne Kihlström var tävlingsledare, och skötte briefingen med stenhård diciplin.

Det var många som tävlade för första gången, och det var ett väldigt knappande på gps:erna före start. Knipp-Knapp, Knipp-Knapp, tyst det är på fältet…

Moppen kommer ner, pilot klar, en landar, piloter som väntar, så ska det vara. Men vad hjälper vinschlinor, när termiken är snål. Det blev mest upp–och–ned hela dagen för de flesta. Men i sådant väder skjiljs vetet från agnarna, och några av våra världs-ess lyckades ändå ta sig tre mil till Vängsö vilket resulterade i en godkänd uppgift. Läs mer på förbundswebben >>

Dagen är över och här sitter "riddarna vi runda bordet" och flygsnackar i ett ganska kyligt väder. Det var "fleece på". Från vänster Per Suits, Henrik Olander (stående), Bertil Ivert, Peter Sjöstedt (som vann dagens tävling) och Magnus Österberg (som blev tvåa). Eftersom meteorologerna förutspådde sydliga vindar på fredagen förbererdde vi för tävling på Tärna, och middagen intogs i Bredsand.

Peters tracklogg liknar en glad barnteckning. Är det Felix som varit i farten med kritorna?

Dag två

Nu börjar fredagens flyg på Tärna. Helénes uppfinning med klädnypor för vinschkön funkade kanonbra.
– Är det SMHI? Kan vi få beställa lite "röda" pluppar över Tärna? Peter Mannerstråle i telefon.

För er som undrar hur en vinschtävling fungerar, och hur det går att få upp så många piloter så snabbt, så följer några bilder här. Vi lägger ut två starter bredvid varandra. Dessa samsas om sammanlagt sex linor som hela tiden körs ut ifrån de tre vinscharna.

Så här ser det ut i andra änden av fältet där vinschfunktionärerna står uppställda. Från vänster Henrik på Fenix gamla vinsch Bettan. Sedan Jonas på moppe, Peter på Fenix nya vinsch Wesslan, Arne och Fredrik på moppe, och Eugene på Cirrus Koch-vinsch. Med tre vinschar och lika många moppar gick det att hålla ett högt tempo. Trixet var att hålla två linor i luften så stor del av tiden som möjligt.

Här håller Stor-Hasse på att göra Johan Appelqvist klar för start. För att få riktigt bra flyt gäller det att dra upp linorna i rätt ordning, och det är startledarnas ansvar, i samråd med vinschförarna. Det går lättast om det är aningen sidvind. Då börjar man med en lina i lä, och startar sedan ytterligare en pilot när lä-linan kommit upp en bit och drivit åt sidan. Sedan forsätter man att mata på från lovart och börjar sedan om. Detta för att linorna inte ska korsas, och den som är högst då ska riskera att falla ned på en annan lina då den dras in efter losskoppling. Om inte någon pilot alldeles tappar huvudet fungerar det här jättebra. Det hände att vi hade tre linor i luften. När det var som mest hektiskt drog vi upp 35 piloter i timmen.

På lördagen kom Robert Krol, till höger med Peter D bakom sig, som förstärkning på vinscharna. President Björn till vänster slavade på Bettan hela helgen. Jonas P i bakgrunden till vänster.

Stilstudie av några Mälarcups-profiler. Johan Appelqvist, Magnus Österberg, Åke Kindblad och Erik Svedlund (?). Jonas Böttiger, Åke Kindblad och Magnus Österberg tog sig till mål i fredagens uppgift . Många piloter kom iväg från fältet, trots att vädret inte såg något vidare ut, så det blev en fin flygdag för många. En bana på 47,1 km lades till Östervåla. Detta blev tävlingens bästa dag. Och det blev heller inga uppgifter på lördag-söndag eftersom vädret blev för starkt med "Big Sky" som fick mer än en pilot att dra öron – länge.

Nedan vinnartrion: Magnus Österberg i mitten, flankerad av Åke Kindblad och Jonas Böttiger.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.