Klövberget revisited

Nyårsflygning på Klövberget 31 dec 2002 i bitande kyla

Det brukar heta att Gesunda är Stockholms närmsta berg. Vi får nog skriva om kartan lite grann, för Stockholms närmsta berg ligger inte vid Siljan, utan vid Kalvfjärden i Tyresö. 73 meter höga Klövberget har länge varit ett populärt flygställe för huvudstadens hängflygare, men skärmflygarna har hittills inte riktigt hittat hit. Några veteraner påstår att de flugit här, men ingen annan är gammal nog att minnas. För nästan två år sedan gjorde en Fenix-pilot under stort jubel ett långt hangflyg här, men sedan tillät varken vindarna eller isläget en fortsättning. Förra vintern var också som bekant kass.

Men under december 2002 har Fenix utforskat flygmöjligheterna på Klövberget, och det är verkligen lovande, även om det inte har blivit mer än nedflyg och några minuters hang när detta skrivs. För det första så finns det två fina starter, som kan nås till fots på mindre en än kvart. För det andra går det att göra en säker marklandning från den norra starten för någorlunda pricksäkra piloter, om påbörjar inflygning i tid. Det här öppnar för sommarflygning på Klövberget (ej under P2). Normalt landar man på isen.

Den höga starten ligger 15 minuters promenad från landningen nere vid Tegelbrukets båtklubb, där man lämpligen parkerar bilen. Det går att köra upp också, men vägen är bitvis väldigt brant och läskig när det är halt, om man inte har fyrhjulsdrift. Dessutom slutar vägen i en trång vändplan där man kan parkera max två-tre bilar. Det är faktiskt enklare att gå upp om man vet att man kommer att kunna flyga ned.

På bilden nedan gör sig Gustav Hagberg klar för start med bl a Tobbe Nordin som åskådare. Utsikten är fin. Tyresö slott syns inne i viken, och Globen kan skönjas i horisonten. Det krävs lite vind för att starten ska vara riktigt komfortabel, men till nöds går det faktiskt att framåtstarta om man går in några meter mot skogen och har några kamrater som håller upp skärmen över vegetationen.

De här dagen låg vinden på lite från nordväst, vilket innebär snett från höger på den höga starten. Därför svänger piloten på bilderna nedan, Olle Gustavsson, höger direkt efter start. Det fattas några sekundmeter för att det ska bära på hanget, och färden går nästan direkt ned till landningen.

 

Den som fick oss att börja flyga på Klövberget är Björn Svedemar, som åkt skridskor många gånger på Kalvfjärden. Han hade ingen aning om att berget redan använts av hängflygarna, men tyckte det såg bra ut och att starten borde funka. Här ger han sig själv iväg i svag vind.

Tänk nu på att Kövberget är ett BERG. Det innebär att elevlicensare inte får flyga där utan P2-eskort. Erfarna piloter lägst P2 kan pröva sommarlandning på land, men först ska man ha provat det under säkra vinterförhållanden (=med islandning i reserv).

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.