Fem piloter flög fem mil i Mälarcupen

Det blev fin flygning när Fenix och Cirrus bjöd in till Mälarcupen, årets andra Sverige Cup-tävling. Ingen till 100 procent godkänd SC-uppgift, men tävlingshelgen 24–27 maj kändes ändå ganska lyckad. Bland annat sattes två svenska rekord av Tove Andersson.

Från Malmby till Trosa

Det var Cirrus och Fenix gemensamma arrangemang Mälarcupen som lockade ett 40-tal piloter från klubbar i hela landet. Tävlingsledningen hade två fält på var sin sida om Mälaren att välja mellan, och valde i den nordliga vinden att öppna på Malmby flygfält nära Strängnäs. En mäktig uppställning vinschar med totalt åtta linor stod beredda att skyffla upp piloter i luften.

Första dagen blåste bort, men flera piloter friflög och Peter Pettersson (B-Stallet) tog sig de drygt 5 milen till Trosa. "Snygg landning, Caroline" på baksidan av ett vykort från hamnkrogen togs hem som landningsbevis.

Puttes flyg blev uppvärmning för fredagens uppgift, som blev just Malmby–Trosa. De fyra vinscharna jobbade hårt för att spritsa himlen med färgglada klickar, men det var lite trixigt att greppa stiget i den friska vinden. Även om det var fin termik så var blåsorna ganska trasiga. De som grejade de inledande svårigheterna belönades emellertid med expressflygning i 80 km/tim på maxhöjden FL 60 (1 850 m). Vinnaren Johan Mårtensson (Västra) flög de fem milen på dryga timmen. Johan Sjöström (Arctic) kom tvåa med 955 p, och Tove Andersson (B-Stallet) trea med 952 p (de två bytte plats i den slutliga beräkningen på måndagen). I mål tog sig även Peter Sjöstedt (Fenix) och Simon Fulford (B-Stallet).

Tove Andersson satte därmed två svenska rekord för kvinnor – fri distans och distans mot bestämt mål. Det var hög tid att den tabellen började fyllas, och nu blev det med fina resultat. Faktum är att de fem piloterna bara var en halvmil ifrån gällande svenskt herr-rekord för distans mot angivet mål.

Tyvärr saknades en pilot över minimidistansen för att det skulle kunna bli en godkänd SC-uppgift, men för tävlingen som sådan kunde resultatet fastställas. Och när flög fem piloter drygt fem mil i en tävling i Sverige senast??! Det var något som firades rejält på kvällen i tältlägret på Malmbyfältet.

Lördagen blåste bort, men på söndagen öppnades fönstret för en uppgift från Tärnafältet klockan halv tolv. Himlen var rik på cumulus, men väderprognosen lovade en varmfront. Flera piloter kom iväg, men innan minimitiden för öppet fönster hade gått började vinden vrida på nord och himlen mörknade. Arlandameteorologerna bekräftade cb-varningen, och när skyarna började torna upp sig över Sala fanns ingen annan utväg än att avbryta tävlingen och packa ihop. Tjugo minuter senare blåste det 15 sekundmeter och regnet vräkte ned när ett cb stort som hela Enköping drog över. Prisutdelningen hölls på översta våningen i Tärna Kvarn.

Red Bull-

En vinschtävling är en väldigt personalintensiv tillställning, och både tävlingsledning och tävlingspiloter vill rikta ett varmt tack till alla funktionärer i Cirrus och Fenix, inte minst vinschförararna.

Bild saknas: Segraren Johan Mårtensson med vinnarbucklan i mitten, med Tove Andersson och Johan Sjöström vid sin sida. Till höger tävlingsledaren Peter Mannerstråle.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.